Four Seasons di Malaysia

Hi! Welcome to Malayziya and lemme be your tour guide.

Walaupun Malaysia beriklim Khatulistiwa, namun itu tidak menghalang beliau untuk memiliki four seasons-nya yang tersendiri (bukan hotel ye). 

Dah nama pun four seasons, mestilah berlaku tetiap tahun kan? Ops, four seasons di sini bukanlah merujuk kepada musin bunga, musim luruh, musim salji atau musim panas, tapi... jeng jeng jenggg..


Musim hujan lebat ribut taufan penyebab kepada banjir di beberapa buah negeri di Malaysia. Ini lumrah alam dan kuasa Tuhan, takde yang dapat menghalang. Tapi salah manusia jugak, habis bukit-bukau ditarahnya sampai mengamuk si mother-nature. Lepastu apabila terjadi kejadian yang tak diingini, manusia pun meroyan. Tammat.


Musim ini musim buatan manusia. Penduduk dah tak makan saman dengan kempen memusnahkan tempat pembiakan nyamuk aedes yang menjadi penyumbang kepada denggi. Kalau penduduk Malaysia pandai jaga persekitaran mereka, besar kemungkinan musim ini akan pupus dari Malaysia. Argh, tapi nanti kan dah jadi three seasons? Takpe, kita cipta musim lain pulak, Malaysia boleh!


Rasanya inilah musim yang paling digemari oleh penduduk setempat. Tak kurang jugak sekelompok penduduk yang tak suka dengan musim ni yang membuatkan mereka berasa pening-pening lalat. Musim ini terjadi secara semulajadi. Salah satu nikmat hidup di muka bumi bagi mereka yang tahu menilai, eceh!

*k, baru perasan 'zyraroxx' tertukar saiz dan font, k PS k..

Musim yang last ni aku malas nak ulas. Musim ni jugak ada keberangkalian untuk lenyap dari Malaysia sekiranya jiran Malaysia nan satu itu berhenti menjadi bangang. 

Jadi, yang mana satu pilihan qalbu?



We had joy we had fun we had season in the sun.. 

34 comments:

I know you got something in mind, c'mon spill it out!

  1. i dont like durian but tempoyak ikan patin aku makan pulak.kahkah!

    ReplyDelete
  2. dulu ada juga satu musim baru tapi dah berlalu..musim kpop..heheh..Musim durian paling asyikkk....semua benda nak dibubuh durian..kalau boleh buat gulai daging pun nak boh durian....tu pun kalau boleh!!sebenarnya tak boleh..eheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha musim tu takde kaitan dgn alam kak ><
      hahaha betul lah, semua menda durian. tp tp tp crepe durian sy belum pernah makan :3

      Delete
  3. dan season kata-mengata. org msia boleh tahan mulutnya..ok semoga jiran msia tersebut pulih dri penyakit berjangkitnya itu ameen eheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah harap next year takde dah musim tersebut ><

      Delete
  4. paling prefer musim hujan sebab sejuk tp susah nak beraktiviti lah. paling menyampah jerebu sebab susah nak beraktiviti jugak. erghhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha amboi kuat betul beraktiviti :p

      hahaha personally aku pun suka musim hujan, leh tarik selimut dan berhibernasi macam si skunk :p

      Delete
  5. Ada satu musim yg musimnya sepanjang tahun.....MUSIM CINTA!

    **splashhh! cEro kena simbah dengan air banjir**
    **weeeennngg! cEro kena serang dengan nyamuk aedes!**
    **duuushhh! cEro kena baling dengan kulit durian**
    **kroh koh koh! cEro terperangkap dalam jerebu**

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi, tetiba terbaca ayat2 tersebut sambil membayangkan cEro berada dalam ilustrasi..
      kihkihkihh..

      Delete
  6. musim durian je la kegemaran hati. hahaha. btw, i like this blog! something like Cero. You guys really are making good use of your talents!

    ReplyDelete
  7. musim durian paling aku tunggu...wakaka...

    ReplyDelete
  8. paling suka - musim durian

    paling x suka - opkoz musim jerebu

    ReplyDelete
  9. Kalau antara 4-4 di atas, opkosla musim doriannn.. Tp aku suka musim buah, xla khas untuk musim durian shj..eheee.. Aku kan hantu buah..xp

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ye ye, sebenarnya aku bukan lah suka sgt pun durian, kiranya merangkan semua musim buah lah. feberet aku manggis!

      Delete
  10. Nak musim durian, please. Dah lama tak makan durian. Durian kat sini diaorang jual yang frozen punya je.

    ReplyDelete
  11. musim durian paling heaven antara musim yg empat tu. musim last tu mcm hampeh. bila nak selesai enteh.

    ReplyDelete
  12. suka durian! Tapi kalau ada musim cuti berderet2 memang galak lah hidup !! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha hamboi bestnya, mcm kerja seminggu dua kali je kan? :p

      Delete
  13. Antara 4 musim ni, musim hujan lebat tu yg aku suka..boleh tidur dengan nyaman.....tp kesian pulak kat kawasan2 yg selalu kena banjir.... Musim durian pun aku tak minat, sebab aku pun x tahu kenapa aku xde teringin pun nak makan durian. Aku xde la benci sgt bau dia pun, just xde hati nak makan durian je....Mungkin durian terlalu baik utk aku sampai aku x lalu nak makan dia. hahaha...

    Musim keempat tu takkan lenyap kalau hanya jiran je yg berhenti menjadi bangang. Malaysia pun sama jugak. Hanya pengguna vape yg mampu mengubahnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ko ni di antara manusia yg tak suka durian eh? mcm abg aku, hulur tangan bau durian pun dia lari, hahaha :p

      aku tak taulah kot Penang je terhindar dari manusia vape ni. ke aku yg jarang bersosial? selamat lah kan, takdelah annoyed dgn makhluk tersebut

      Delete
  14. yay~ masa kecik2 dulu suka musim monsun sebab nk main air banjir. tapi dah tua2 ni suka musim panas sebab boleh pergi swimming pool.
    musim durian feveret setiap taun.
    yeyeah~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi dah upgrade dari air banjir ke swimming pool ><

      Delete
  15. Aku rasa mcm dah komen je smlm.Bila tgok balik mcm xde pulak.



    Semua salah jerebu!

    ReplyDelete
  16. Gua paling suka musim mangga harumanis. Durian? No thanks... tapi kalau aiskrim durian, aku makan ;3

    ReplyDelete
  17. ok la tu ada 4 musim.. heeee
    dan musim2 ni ada penyakit. erkk

    ReplyDelete
  18. Wahaha antara empat musim yang tertera tuu opkos laa suka musim durian. Tapi KTC suka makan buah durian jer laa. Kalau jem durian, eskrim durian, kopok durian, tempoyak, dan sebagainya memang taknak aa. Tak nak tak nak tak nak. Pfffftttt.

    K. Bab jerebu tuu memang betul... Pentingkan diri last last jadi masalah antarabangsa. Eceh.. Heeeeeeee...

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape