Rasional Di Sebalik Tabir Pantang Larang

Hi semua *lambai2 tangan.

Peh gua tau ada yang muntah kek pelangi sebab aksi gua di atas, muehehe. Tertiba semalam gua ada nampak sorang makcik ni tegur sorang budak yang makan sekerim sambil jalan: "tumbuh ekoq kat pungkoq hang satgi baru padan!" Atodiaaa agak berbaur lucah teguran tu.

Gua tergerak hati perut nak mencungkil gigi rasionalisasi di sebalik pantang larang yang kekadang agak ngeri bagi gua ini. Pantang larang dan mitos ni amat terkesan di sanubari gua sampai sekarang, huhu. Zaman sekarang mungkin orang buat gelak jelah kalau diketegur cemtu tapi tidak zaman dulu.

Kenapa? Sebab bebudak dulu reti respek orang tetua. Apa orang tetua cakap tu semua betul, sebab depa lebih dulu makan garam *lelama boleh kena kencing masin, eh.

Ok, abaikan gua dengan emosi gua, kita teruskan ke pantang larang berikut yang agak universal dan digunapakai di merata2 tempat gua kira.

1. Tak boleh nyanyi time masak, nanti dapat suami tua.


Kahkah! Gua rasa tak rasional dah pantang ni zaman sekarang, sekarang semua pepuan gila cari lelaki tua yang kaya raya. Sebab tu lagi ramai yang nyanyi time masak sekarang ni, ehh. Gua tatau apa motif orang suka nyanyi di dapur, tempat yang elok untuk prektis pitching kot.

Rasional: Bukana apa, tanak air liur tertempias masuk dalam makanan time melalak, kan ke najis besar tu, euuuu. Lagipun takut nanti ralit sangat nyanyi sampai ada yang hangus satgi sapa yang rugi?

2. Jangan bersiul waktu malam, nanti ular masuk rumah.


Gua pecaya pantang ni dulu sebab gua tengok cita hindustan, dia guna siul untuk panggil ulaq dia, gementar gua. Gua tatau apa motip orang nak bersiul-siulan ni memalamni. Maybe sebab orang dulu tadak ipod, mp3, radio untuk hiburkan hati so bersiul jelah, takpun bersiul dengan burung peliharaan.

Rasional: Kan ke malam, jadah apa bersiul2?? bising, orang nak tidoq pun tak sonang!

3. Jangah niarap sambil angkat kaki ke atas, nanti mak mati! Erkk..



Fuh fuh ni pantang sangat ekstrim ohh. Gua kira orang tetua sangat serius fasal posisi duduk cemni, sebab tu sampai bagi pantang dasyat supaya tadak yang berani duduk macamni. Gua tau ramai yang salu duk dalam posisi ni bila onlaing depan laptop kan? kan? kan? Jangan nak nafikan, cheh.

Rasional: Orang dulu laki pepuan mostly pakai kain, so nanti kalau duduk cenggitu karang tersingkap kain nampak apa2 yang tak patut kan memalukan, especially anak2 dara, lagilah tak manis, terus orang tamau masuk minang. Weekkk.

4. Jangan makan ubah2 tempat, nanti kawin ramai, ohh ohh


Gua tahu, laki mesti suka pantang ni. Bahkan, sengaja tukar banyak2 tempat time makan kan? Dengan harapan banyak dapat bini, puihh! Salunya budak2 lah yang suka makan ubah2 tempat ni kan, sat depan tv sat kat dapoq *sekarang pun gua masih ada sikit lagi tebiat ni.

Rasional: Biasala time makan kalau tak tumpah tak sah, so kalau asik ubah tempat nanti semuanya terlekat sisa makanan, dahhh satu keja pulak nak mencuci. Tapi apa motip cakap kawin banyak? Mungkin bebudak dulu takut kawin kot? ehh.


Setiap pantang bersebab, bukan sesaja je orang dedulu nak larang. Zaman moden orang dah tak caya sangat pantang2 ni, tapi ada jugak orang zaman moden yang berpatang; pantang nampak makanan, pantang nampak jualan murah. *ok, itu gua :3

Apa pulak pantang dekat tempat lu orang?

25 comments:

Sebagai bukti lu seorang manusia, sila beri respon. beep.

  1. Lebih kurg je... byk sgt la pantang larang yg ade.. huhu.. skrg je dh xdiguna pakai.. huhu

    ReplyDelete
  2. wahuaha. .mak2 nenek2 slalu tegur cm2. .skrg ada alasan dh nape xblh pkai lg petua cm2. . :) hehee

    ReplyDelete
  3. orang xpuasa pantang berbuka sekali dgn org posa. nanti tumbuh tanduk. kih3

    ReplyDelete
  4. petua cm tu bknnya apa tkut trjadi cm tulh...klakar pl tgok pic tu..:)

    ReplyDelete
  5. gua suka makan pindah tempat, nyanyi kat dapoq, dpt laki ramai, dan dlm ramai tu mesti ada yg tua kan, dan kaya kan. haha :P

    ReplyDelete
  6. wahh..mengimbau wehh..lagi satu jangan duduk atas bantal nanti tumbuh jerawat kat montot :p

    ReplyDelete
  7. tak leh makan atas bendul (bg anak dara) nanti x ada org pinang...mai ai,, sebal jerr kena tegur ngan nenek mcm tu,,

    ReplyDelete
  8. pantang larang org tua2 dlu tu berkias2 n kita kne pikir nk fhm maksudnya...yg jd problem yg jenis xnk pikir tu..ceduk sbijik2 last2 termasuk dlm khurafat...

    ReplyDelete
  9. Info yan berguna..selalu jgak ar buat kecuali siul2 tu sbb x reti hoho

    ReplyDelete
  10. bhahah:)) nsb family gua xdek pantang cenggitu sgt. gua pntang mcm lu jek. pantang nampk maknan nak ngap.pantang jualan murah nk serbu, kahkah :P

    ReplyDelete
  11. bahasa pantang ni bahasa level tinggi. klu tak paham main taklid buta je bleh jejas akidah tu. tp kalau fikir yg tersirat memang ada sebab knp pntng tu dicipta

    ReplyDelete
  12. sma.. dulu masa studi.. ada bljr bnda ni.. siap ada pecahan lagi.. pantang larang untuk ibu mengandung, umum, kanak-kanak, pmpuan dan kpd llaki... beratus2 silap2 beribu ada.. jenuh nk mngingat

    ReplyDelete
  13. hahaha..memang rasional entri ni..hehe

    ReplyDelete
  14. jangan kentut kat dinding, nanti dinding retak.. eh ade pernah dgr ke? aku tak pernah...

    ReplyDelete
  15. org dedulu suke pantang larang ni sbnrnye kias je utk anak2.. hehe








    slm ramadhan,
    cik ana

    ReplyDelete
  16. betul2..klu balik kpg, memang kene jaga la tingkah laku kang ade je yg menegur..

    ReplyDelete
  17. Haha! Ada banyak betulnya rasional tu.. Macam2 pantang orang dulu2.. Kebanyakan semata2 nak jaga adab kita sebagai orang melayu.. Tu jer sebenarnya.. Tapi kalau cakap terang2 ramai orang taknak dengar, tu yang dikias2 sampai jadi pantang larang bagai tu..

    ReplyDelete
  18. tu la cara org tua nak didik anak2 dorang kecik2 dulu..hikhik

    ReplyDelete
  19. bdk zaman skang bijak. dia dgr je mak bapak dia kuarkan pantang larang, dia google dlu check.

    ReplyDelete
  20. Yep . Betoi . Pantang larang tu sebenarnya untuk mengelakkan kite buat sesuatu yg tak manis . Sb tu depa ralit bg mcm2 pantg larang , semata nk bg kita takut >..<

    ReplyDelete
  21. jgn duduk atas bantal...bisolll!!!

    jgn ptg kuku malam...

    jgn mkn or mnum dlm pinggan or cawan berlapik2....bnyk lahhh

    ReplyDelete
  22. hhahaha
    aku setuju sekali yang nyanyi dekat dapur dapat lelaki tua tu
    memang ramai skrg nak lelaki tua pun
    hahaha

    ReplyDelete
  23. 4 pantang larang ni selalu dengaq tok dok ckp dlu... ahahahaahaha

    ReplyDelete
  24. salam tuan punya entry... sy nk minta jasa baik cik nk minta izin ... boleh x sy nk gunekan gambar2 di atas nk diletakkan dalam video saya mengenai pantang larang ? sy akan creditkan blog ni nanti dlm video sy ... thnks

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape