Kurus Tapi Buncit? Oh Tidak!

Gua memang suka perasan. Perasan comel, perasan rockstar, perasan pandai, dsb. 

Tapi harini gua perasan satu maciam. Gua perasan buncit. Ops. Badan kurus perut buncit, hoi something wrong somewhere, rasa agak loser di situ.

Pfft, dah macam budak afrika yang kurang zat, kurus dan buncit. Mengapa dan kenapa fenomena ini berlaku? Kalau budak aprika yelah, dah sedia maklum akibat kekurangan zat dan mungkin jugak pelbagai jenis keturunan cacing bersarang dalam perut depa, tapi kalau di Malaysia ni, sebab apa? Teruskan membaca (ceh rasa macam pengacara nona pulak)

Sebelum gua pergi lagi jauh, jom kita cek dulu buncit ke tak. Kalau tak buncit takyah lah nak over-reacting, kahkah. Kalau keputusan menunjukkan lu buncit, gua tumpang bersimpati, tsk tsk. Kalau laki buncit itu seksi (konon) kalau perempuan? Hmmm agak jatuh saham di bursa attractiveness -_-

Nah, berikut cara paling saintifik untuk memastikan samaada lu ni ada masalah kebuncitan perut atau tak. Tolong jangan tahan napas sewaktu buat okey, gua lempang lelaju karang. Cara yang digunakan adalah dengan mengira Waist Hip Ratio (WHR) atau nisbah ukuran pinggang kepada bontot (matematik habis).




Dann, jejejenggg sekiranya ukuran WHR lu melebihi 0.85 (Gegirl) dan 0.95 (Boboy), gua ada berita buruk... ini bermakna perut lu buncit! (selamatlah gua cuma 0.7375. Tapi dah hampir-hampir tu, sobs)

Kepada yang buncit, takyah feeling down sangat. Kalau gua buncit pun gua tak salahkan perut sebab gua memang kuat makan dan tido, kufkuf. Pada yang tak kuat makan tapi still buncit tu, apahallll?? Kadang gua rasa semua zat makanan disedut oleh perut tanpa beri peluang bahagian lain membesaq :3


Sebenarnya begini:


#1 - Kurang ayaq putih

Minum air kena banyak. Gua rasa dah berbuih mulut pakar-pakar kesihatan suruh manusia minum air banyak-banyak. Paling kurang pun 7 8 9 gelas sehari. Takat ni gua hanya berjaya meminum 2.5 liter sehari. Letih woi nak ke tandas. Tapi bila lu dah biasa minum banyak, kekerapan ke tandas makin kurang, mungkin sistem badan dah terbiasa dengan kebanjiran air. Ini pengalaman gua. Air banyak bagus untuk buang segala toksin, tapi perut kembung dengan air jelah, kahkah.


#2 - Makan tak reti tertib


Ni satu hal yang umum. Makan buru-buru macam nak pi perang. Bila makan tu kalut, otomatiknya lu telan makanan tu dengan cepat tanpa kunyah sampai hancus. Bila cenggitu ceritanya, udara dalam usus jadi tersekat-sekat (macam kita semput) lepastu membentuk gas, pastu perut pun kembung, pastu buncit, pastu? tak reti-reti nak ubah stail makan? Nabi pun suruh kita makan, bukan mencekik. Sunnah nabi kunyah 44 kali tu ada fungsinya. Takat ni gua selalu jumpa orang yang kunyah 4 kali je, 44 belum penah.


#3 - Sembelit

Sembelit atau bahasa kampungnya susah berak. Bila 'benda' tu lama tak keluar, usus besar pun makin berbelit-belit, kahkah. Err maknanya depa tak larat dah nak tampung najis yang menginap lama-lama kat dalam tu sampai tak reti-reti nak checkout. Dulu gua ada masalah ni, kadang rasa macam bukan orang, makan tapi tak keluar, badan tak naik naik, mana pegi semua makanan? Tapi sekarang sejak gua amik pil vitamin C, babai sembelit.


#4 - Malas bersenam

Ini sangat TRUE! Bila kurus rasa sangat malassssss nak senam, konon senam ni untuk orang gemuk je, duh. Yang betulnya senam ni untuk semua, kecik, besar, tua, muda, miskin, kaya, janda, maknyah, aaatodia. So rerajinkan lah senam, gua pun nak mula senaman perut, sebelum buncit baik kasi cantass dulu, ye dok? 


#4 punca buncit tu gua dapat dari cakap-cakap dokter-dokter yang gua jumpa (tak termasuk Dr Shawn, kahkah). Entahkan betul ke tak gua kurang arif, maklumlah sejarah pendidikan gua bukan berlatarbelakangkan sains perubatan, kuhkuh. Kalau tak betul muhun pencerahan di ruangan komen di bawah (nampak tak permainan gua nak suruh lu komen -,-)


jom sihat!

23 comments:

Sebagai bukti lu seorang manusia, sila beri respon. beep.

  1. dah kira...heee....still ok....thanks a lot for the equation ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, harap kita kekal begitu, ehwah

      Delete
  2. gua pun nk tanya,,kenapa pempuan dia dh tahu badan dia buncit ada ketul2 terleluaq..tapi still sarung baju xs,s..dh macam nangka bungkus..mohon pencerahan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai ketat2 tu mungkin cara bakar lemak secara x langsung, kofkof
      mohon jgn tiru aksi2 cemtu ye adik2

      Delete
  3. Makan vitamin C boleh hilangkan sembelit?? baru tahu.. zyra makan vitamin pe??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hek hek sebenarnya gua mkn utk kecantikkan kulit (blush) tp kira ok la 2in1 :p
      vit C dari pahang pharma :)

      Delete
  4. tetiba rasa entry ini menampar pipi gebus aku...haha ye² aku mengalami kemurungan akibat berat badan & perut buncit kebelakangan ini..hahaha..tskkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha jom kita sama2 tampar perut depan cermin sambil ckp bikin malu bikin malu bikin malu 44 kali :))

      Delete
  5. macam situasi gua keliru sket. comel tapi tembam. oh tidak..

    ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira okey la bila ada unsur tombam di situ ;)

      Delete
  6. bab makan macam kejar eroplen tu cek setuju ada pada diri cek. sobbss,, weh, cek tak kita pun. takut nak kira. cek tahu cek bukan setakat buncit, gemuk jugak,, uwaaaaa!!! ;'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. gemok menda tah, normal je gua tengok -_-
      ye ye gua paham lu takut sampai typo, kahkah

      Delete
  7. pemakanan dan senaman kena seimbang..barulah ade balance xde lelemak kat perut tu..hehe..stress jugak kalau perut buncit..bagi yang dah kawin,ade isi takpelah kan..tsk tsk

    ReplyDelete
    Replies
    1. tang senaman tu susah betul, uhuhuk. malas macam sardin dalam tin :3
      ahem, dah ade isi ke, tak sabar nak jadik aunty roxx ;p

      Delete
  8. tip kipas susah mati ni..hehehe...tpi aku biasa tengok kebawah je, kalau perut nampak tejojol maka dengan ini buncitlaa aku
    :P

    ReplyDelete
  9. nasib baik saya comel... takpelah buncit... koh koh koh

    ReplyDelete
  10. hahaha..
    permasalahan yang gua hadapi ialah no.2 dengan 4 ja.. hehehe

    ReplyDelete
  11. sat sat na komen gak nie.. gua nie budak sport kurusss ouud..
    tapi awat dok buncit lagi ooiiii..
    adeehhh kemaluan disitu..

    ReplyDelete
  12. aku memang buat suma benda tak sihat kat atas tu & nasib baik la perut tak buncit..hehehe

    ReplyDelete
  13. Kena gigih bersenam nampak gaya pasni.. Huhu.. T_T
    ZON PERMAISURI CHOMEL

    ReplyDelete
  14. Woahhh, nasib baik tak buncit! Hahaha thanks for da info! Bergunaa sangat :)

    ReplyDelete
  15. Saya ni pulak jenis kuat makan.
    cepat lapar dan cepat jugak kenyang.
    BMI pulak underweight.. tak tahu kat mana yg kurang, tapi suka berbadan kecil mcm ni.. rasa ringan :)

    ReplyDelete
  16. antara salah satu punca perut buncit ni ialah pengambilan kalori yg berlebihan. Slalunya perut bukan buncit serta merta.. perut yg buncit tu adalah hasil pemakanan kita yang 3-5 tahun lepas.. akak dah rasa dah dik nonnnn. jagalah makan waktu muda-muda. sekarang jenuh dok bagi kempis perut. hehe

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape