Zyraroxx Sebelum Masihi


Harini bukan hari ulangtahun blog ini tetapi hari ulangtahun tuan blog, yakni gua lah. So harap maklum akan ketidakhadiran doodle roxx pada entri kali ni, hekhek. Ulangtahun yang keberapa Tak perlu lah gua ucap sebab umur dah banyak, yang pasti masih belum sebanyak ratu rock ella, eh.

Menjadi anak bongsu bukan satu perkara mudah dan indah dalam kes gua. Tambahan pula bila anak bongsu dari sembilan adik-beradik (4 abang 4 kakak). Ya, satu keluarga besar. Sebagai anak bongsu, expectation terhadap diri gua memang tinggi, baik dari segi pencapaian akademik mahupun sahsiah diri (kenmain, dah macam teks ucapan MB). 

Lewat 80an. Emak mengadungkan gua, anaknya yang kesembilan dan harapnya zuriat yang terakhir. Kandungan emak waktu tu bukan kandungan biasa, mana taknya, emak mengandungkan gua ketika umurnya sudah pun mencecah angka 45 tahun! Ya, satu umur yang sangat bahaya untuk hamil menurut para pengamal perubatan. Komplikasi mendapat anak sindrom-down, atau mungkin nyawa anak dan ibu bakal terancam. Tapi emak lebih percaya pada qada dan qadar Allah dari teori sains manusia.

Sana-sini emak pergi disambut dengan pandangan sinis, terkejut, simpati dari orang sekeliling. Emak hanya tersenyum kelat. Tak kurang juga dijerkah doktor saat melakukan pemeriksaan (belum lahir lagi orang dah tak suka gua, sobsob). 

Tanggal 2 April, emak menunjukkan tanda-tanda nak bersalin. Waktu tu tengahari, seisi keluarga sedang menikmati lunch (sebab tu gua kuat makan? hekhek). Abang gua entah yang mana meluru memberitahu bapa saudara yang kemudiannya menghubungi ambulan. Lewat 80an, kawasan luar bandar pula, komunikasi bukan sepantas sekarang. Abang gua yang no. 2 ditugaskan menunggu ambulan di depan jalan masuk ke kampung. Dia masih ingat cemana ambulan tu break secara mengejut macam dalam cerita aksi kerana hampir terlepas jalan.

Memang takdirnya kelahiran gua bukan disambut oleh tangan doktor. Pukul 2.20 petang, seorang bayi perempuan yang comel (sampai sekarang *batuk² kecil*) seberat 3.7kg (boleh tahan berat gua) selamat dilahirkan secara normal tanpa sebarang komplikasi. Alhamdulillah, yang penting sihat dan sempurna kata emak yang tak pernah putus mengucap syukur. Kalut dengan kehadiaran orang baru, ayah sampai lupa menjemput kakak gua yang bongsu dari asrama (yang kemudiannya menumpang seorang jiran). 

Susurmasa dalam tahun-tahun awal hidup gua menyaksikan bermacam episod. Macamana gua dah pandai meniarap sedangkan emak masih dalam pantang, bagaimana gua dah betah berlari sedangkan sepupu yang setahun tua dari gua masih dalam dukungan, bagaimana gua terjatuh ke dalam telaga dan hanya berpaut pada rumput sehingga ditemui oleh kakak sulung, bagaiman gua terjatuh dari 12 anak tangga rumah, meninggalkan parut di atas kepala yang jelas terlihat saat rambut disisir ketika basah. Semua tu berlaku ketika gua belum pun mencecah umur 4 tahun!

Dan sekarang, emak dah tiada, ayah, terlebih dulu lagi pergi mengadap Ilahi. Yang tinggal hanya those memories. Gua seorang fighter sejak belum tahu apa-apa dan akan terus fighting selagi masih bernyawa, dengan izin-Nya.


Happy birthday to me. Have a blast Zyra.

27 comments:

I know you got something in mind, c'mon spill it out!

  1. selamat ulang tahun kelahiran... semoga dipermudahkan segala urusan.. sentiasa dalam rahmat ALLAH..senyum selalu.. :) btw zyra mase sebelum masihi tu cute la.. :D

    ReplyDelete
  2. amboi comelnya, happy birthday dear...

    ReplyDelete
  3. comelnya, happy birthday zyra, moga sentiasa murah rezeki :)

    ReplyDelete
  4. selamat ulang tahun kelahiran yg ke *dirahsiakan. Semoga terus menjadi insan yg sukses dan terus rock :)

    ReplyDelete
  5. sanah helwah ! rock selalu ! hehe

    ReplyDelete
  6. happy birthday kak zyra.. semoga hidup kak zyra diberkati Illahi :) maintain rawks!!

    ReplyDelete
  7. Happy birthday dear... :D
    Patutlah bunyi macam tegar ajer... anak bongsu yang buas... cuba tengok atas kepala tu ada berapa pusar? kalau dua lagi lah buas... hahahaha...
    Great job here... be it that way... you are a fighter...:)

    ReplyDelete
  8. Selamat ulang tahun kelahiran ya :)

    ReplyDelete
  9. Happy birthday dear kak zyra. Moga terus kuat setiap masa dan terus menempuh episod bahagia! :)

    ReplyDelete
  10. happy birthday..

    budak yg lahir bulan 4 memang special sikit. tak gitu? hehehe

    ReplyDelete
  11. sannah helwah kpd fighter yg kental. ciri2 seorang fighter dah terserlah sejak kecil tu

    ReplyDelete
  12. happy birthdayyyyyyyyyyyyy kak zyraaaaaaaaaaaaaaaa
    have a blast!!!!
    may allah bless u <33333

    ReplyDelete
  13. selamat hari lahir yang semalam. :)
    Moga tercapai segala hajat dan sentiasa hidup dalam rahmat Allah. :)

    ReplyDelete
  14. hi..singgah baca enrty dan follow awak ;)

    ReplyDelete
  15. have a blast tu maknanya kau nak orang letupkan apa2 ke?lulz

    #kartunster

    ReplyDelete
  16. Jap, belum terlambat nak wish, kan?? So...

    Selamat bertambah umur!!!
    Semoga sentiasa roxx! Hahahaha...

    ReplyDelete
  17. sedikit sebanyak dapat kenal Zyra Roxx yang memang roxx abes nih dgn lebih dekat..cehhh..hehe..apa2 pon selamat ulang tahun Zyra Roxx..Semoga panjang umur dan murah rezeki.amin

    ReplyDelete
  18. Walapun agak lambat aku wish, tapi happy belated birthday. Moga zyraroxx terus fighting utk hari mendatang!! Ganbatte...!! Heh heh heh...

    ReplyDelete
  19. Allah selamatkan kamu.....
    Allah selamatkan kamu.....
    Allah selamatkan kamu zyra, dunia dan akhirat....tercaai segala cita-cita, insyaallah...

    ReplyDelete
  20. alahai... nak tergelak baca :D

    cerita macam time tuh dah nampak dunia hehe.. comel sgt aih :3

    btw Happy Birthday.. Sanah Helwah.. Selamat hari Lahir.. Zhi Ni Shengri Kuaile.. Saengil Chulka Hamnida.. Otanjoubi Omedetou Gozaimasu..

    Semoga sentiasa ceria, happy dunia akhirat dan selalu sihat.. aamiin...

    ReplyDelete
  21. selamat hari lahir....sentiasa roxx hihi :)

    ReplyDelete
  22. Selamat hari lahir zyra :) cantek blog. Nanti singgah kite punyer jgk ae :)

    ReplyDelete
  23. happy belatedddddddddddddddddddddddddddd birthdayyyyyyyy.......
    koh koh koh

    ReplyDelete
  24. Salam. Hepi besday zyra yg chomey. Ni sy dtg dr future (tahun 2015) kihkih

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape