Menu Sahur Tanpa Dapur

Hey guys!

Alhamdulillah bertemu lagi kita dengan bulan Ramadhan. Sebab aku bosan orang asyik sembang fasal menu berbuka aje, maka aku pun mengambil keputusan sembang sahur. Memang sedari kecik aku diajar bersahur. Malas, ngantuk setara mana sekalipun aku tetap bangun sahur. Walaupun hanya dengan sebiji kurma. Ada orang prefer makan sesiap sebelum tido, itu bukan sahur okey itu supper, supper tak dapat pahala, wee.


Berbalik kepada menu. Atas faktor yang tak dapat dielakkan, masa aku di dapur sangat terhad. Aku agak kureng dengan nasik berlauk di pagi hari (kecuali kalau sahur di kampung, empat pinggan please). Oleh kerana nak makan makanan yang berkhasiat dan menguatkan daya penarik tahan tubuh serta mudah untuk disediakan, maka...taddah!

Menu 1: Overnight Oats (OO)


Dah tak payah aku cerita panjang tentang menu yang dah viral sejak tahun lepas ni. Untuk menyediakan OO, korang perlu guna rolled oats. Bagi yang tak lalu makan oats segera, apakata cuba beralih kepada rolled oats ni sebab ia tak rasa lembik dan melekit/berlendir.

Dan bahan paling mahal: Chia seeds. Mungkin sebab diimport dari Bolivia dan mungkin sebab ia organik maka harganya RM21.79 (168g je..) di Tesco. Memang kalau tumpah aku nangis sampai malam raya, hahaahaha. Chia seeds bukan biji selasih (Basil seeds), jadi jangan salah masuk bahan. Tapi korang jangan gundah gulana, tak wajib pun letak. Cumanya aku terpesona dengan keajaiban bijian ni, itu yang nak try (nasib sesudu sehari sudah memadai).



Bahan asas OO adalah rolled oats, susu, yogurt (preferably greek, tak greek pun takpe), madu sebagai pemanis (boleh gak ganti dengan susu pekat, nutella, tapi kurang sehat). Bahan sampingan untuk menyedapkan tekak yang menelan: Peanut butter, kekacang seperti gajus, badam, buahan masam seperti mangga, stoberi, anggur, segala beri, kiwi, kurma, kismis (pendek kata, ikut selera memasing). 

OO tadi korang masukan dalam peti sejuk semalaman (overnight). Kalau lepas dua hari lagi sedap sebab rasanya dah bersatu padu jitu. Jadi korang bangun sahur takyah bukak mata pun takpe. Grab OO makan sambil pejam. Great untuk yang selalu terlajak tidur dan waktu sahur dah tinggal hujung-hujung.

Apa yang bagus?
- Oats baik untuk turunkan kolestrol dalam diri.
- Hari yang lebih bertenaga dan keletihan yang minimum*
*Hasil berbeza bagi setiap individu. Kalau korang makan oats tapi still lemau, itu bukan salah aku.

Menu 2: Hard Boiled Egg Sandwich



Kata takde dapur? Celah mana nak boil eggs? Hahahaha ye memang tak guna dapur sebab aku guna multipurpose water heater jadi aku rebus guna tu jelah. Rebus telur sebelum tidur. Bangun sahur, kupas telur, cincang, masukkan dalam mangkuk. Gaulkan telur cincang tadi dengan mayo dan taburan lada. Susun salad/tomato (optional) atas roti. Letak campuran telur tadi. Siap.



Testimoni: Aku makan tiga keping sandwich ni pada pukul 5 a.m. dan tak rasa lapar langsung sampai pukul 1.05 p.m. Not bad.

Menu 3: Mi Bandung



Ai makin merepek pulak menu sahur si Zyra ni. Sebenarnya aku jemu dengan ramen/mi segera biasa. Jadi aku pun tukar angin ke mi segera berperisa tempatan. Mi ni dikeluarkan oleh Agromas dan agak susah nak dapat di pasaraya terkemuka. Mujur depan rumah aku ada kedai yang jual produk bumiputera dan muslim sahaja. Masukkan daging dan sayuran kegemaran. Tambah telur rebus yang dah direbus sesiap semalam, taburkan daun bawang. Aku ni kalau ada telur rebus dan daun bawang, terus berselera makan mi apa pun. Nyum!

Oh, tak usahlah korang refresh page sebab memang takde image pun, aku baru makan pagi tadi lalu malas nak ambik gambo, muhuhu..

* * *

Sebelum aku merepek dengan lebih lanjut, cukup setakat itu dulu menu Sahur Tanpa Dapur aku. Nanti kalau post ni mendapat sambutan yang menggalakkan, aku kongsi lagi (harap takde). Sementara itu, aku ulang tiga menu ni je sampai benci. Selamat bersahur. Jangan malas-malas!


Heharap paras kolestrol menjunam turun 

36 comments:

I know you got something in mind, c'mon spill it out!

  1. Salam menarik dan simple! :) malas jugak tak tahu la

    ReplyDelete
  2. haha..tu la pelik..xde gambo pulakk..hihi
    menu 1st tu nmpk menarik sgt..

    ReplyDelete
  3. pergh sihat betul menu sahur kau. keep it up! cehh baru nak refresh, pepagi tgk gmbr makanan okay lagi haha. aku sahur nasiiii. tadi nasi goreng udang. yamm yamm hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arghh jgn sebut nasik gorengggg *jadi hulk kuning sbb kolestrol*

      Delete
  4. Overnight Oat aku dah try and still takleh telan. Aku rasa the only way to get me to eat oat is by adding them into rice porridge. Tapi tu pun aku x suka sangat sebab still ada rasa oat hergh.. memilih!

    Egg sandwich is my favorite sandwich. easy to make. very tasty.

    kalau bab mee segera aku suka makan mamee klasik ngan mee sedap goreng. Lain aku kureng sikit.

    Nicelah cik zyra punya juadah sahur. health conscious sangat aww

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko mkn biskut oats jelah mon mon.

      Health conscious tang sahur je, tang berbuka.. *batuk2

      Delete
    2. Tapi aku tak suka makan biskot.......... memilih sangat ah

      Delete
  5. Bagus2.
    ada org yg ada dapur tanpa sahur.

    ReplyDelete
  6. huyohhh best... mudah lagik simple.. thorrbaekkk...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe thanks, yg penting tahan lama ヽ(´▽`)/

      Delete
  7. Woo no 2 buleh buat ni aha. Den hantu roti. Xda nasi xpa. Jgn xda roti. Yeah

    ReplyDelete
  8. pernah dengar juga sal chia seed ni....nak cr la weekend ni...bleh buat desert...sbb bila malam makin lewat...pwut kembali lapar...hehehe...

    ReplyDelete
  9. i prefer sandwich masa sahur.. Ada juga try Overnight Oat tapi macam ...uh..rasa dia, i dont really like it. hehe.. Biasa tuna/egg sandwich. Memang yummieh makan pagi-pagi. Perut pun selesa je.

    Selamat berpuasa zyra. Take care.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah kan, sandwich telo dh lah sedap, simple dan perut pun suka amat, hehehe

      Thanks Zhi, you too :*

      Delete
  10. Terkena aku, beria nak tengok gambar mee bandung. Aku suka gila oat tapi tak suka part dia buat aku kerap kencing. I donno why :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe maafkan aku Ben Ben, saja je letak tak sangka plk rmai tokono, i feel bad, muhuhu..

      Kerap kencing? hummm aku tak rsa plk. Lain org lain sistemnya, huhu

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Hahaha maybe sbb guna instant oats? cuba lagi guna rolled oats pulak, Chia chia chia ;p

    ReplyDelete
  13. apasal menu sahur tanpa dapur ni lagi sedap dari yang ada dapur??
    aku biasa sahur ikut lauk berbuka semalamnya...kalau tak lalu bancuh air oligo dgn makan kurma jerlah...
    kalau lalu bantai semua makanan yang masih bagus...

    ReplyDelete
  14. Hahahaahaha ambui tak rasa lagi mana tahu sedap? ><

    Makan kurma bagus, kurma kan byk khasiat hebat!

    ReplyDelete
  15. Bahan-bahan dalam OO tu macam high standard je. Huhuhu. Malas nak mencari kat pasaraya. Post ke rumah saya, plis. Hehehe

    Sebenarnya saya tak pernah kisah pun menu sahur.
    Ada, makan. Tak ada, buat sesuatu untuk dimakan. Megi cup pon memadai. Al maklumlah, bujang. Hehehehe

    ReplyDelete
  16. Makan kurma je pun insyaallah boleh isi perut

    ReplyDelete
  17. Rajinnya... Orang minum air kosong dengan kurma je. Alhamdulillah bertahan sampai ke petang ... ;)

    ReplyDelete
  18. menu 1 tu nampak macam menyelerakan, tapi itulah, bahannya payah nak cari. haha.

    ReplyDelete
  19. Hmm... menarik. menarik... Boleh cuba satu hari nanti.

    ReplyDelete
  20. salam. aku pon sejenis manusia yg tak berape boleh telan oat-oat nih =P

    ReplyDelete
  21. Tak pernah jumpa pon rolled oatss... hua hua hua

    ReplyDelete
  22. simple tapi kenyang...ok jugak..

    ReplyDelete
  23. Famili Mrs. A pun memang jenis yang bangun sahur.
    Kalau tak terbangun tu memang satu kesalahan besarlah.
    ermmm... tapi menu-menu Z tu tak kot sebab perut we all ni perut mintak nasi jugak

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape