Kuih Loyang

Aku perasan aku kuat.
Macam Kuih Bakul.
Liat,  kental,  padu.
Baling dinding pun boleh melantun-lantun.

Tapi aku sekadar Kuih Loyang.
Rapuh.

Kalau ada ukuran untuk tahap kesakitan yang boleh diterima oleh tubuh badan manusia,  macamana pula dengan hati?
Berapa endurance yang ia boleh terima sebelum mati.
Itupun kalau ia boleh mati.

10 comments:

Sebagai bukti lu seorang manusia, sila beri respon. beep.

  1. hamboi.. mentang2lah dah raya.. bermetafora guna kuih raya pulak dia ye.. ^_^
    berapa endurance? depends la kot.
    kalau jenis kuih lembik, kena sikit dah rasa nak mati.
    kalau jenis yg kuih keras liat, macam mana kena pon tetap steady sampai orang yg gigit kuih tu patah gigi..
    kuatkan hati ye cik zyra, hari raya aidiladha ni meh ler kita beronok2 aje..
    selamat hari raya!
    ^_^

    ReplyDelete
  2. kuih bakul yang mana?
    Allah never burden a soul beyond it can bear. keep being strong. that is only heart you've, you need to fight for it. semoga semua pengorbanan kita diberkati :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih bakul CNY, cuba google.
      Mungkin aku patut derma sedikit hati kpd org yg memerlukan cm adik Afiq.

      Delete
  3. Kuih loyang memang rapuh.
    Tapi nama kuih loyang datang dari loyang acuan yang digunakannya semasa menggoreng.
    Loyang adalah aloi gabungan tembaga dan zink.
    Tembaga dan zink masing-masing adalah elemen yang lemah dan mudah bereaksi, tapi bila digabungkan menjadi aloi yang tahan lasak dan tahan haba.

    So, daripada memilih jadi kuih loyang, baik jadi loyang itu sendiri.
    Kuat, tahan lasak dan tidak mudah bereaksi dengan haba.
    IYKWIM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb menjadi acuan atau kuih bukan satu option. Kalau ada option, baik jadi Batman.

      Delete
  4. Kesakitan tu hanya sementara..
    Kesakitan tu membuatkan kita lebih mengenali manusia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap begitu hendaknya.
      Harap bersakit-sakit dulu bersenang kemudian bukan satu rangkap kosong.

      Delete
  5. Sakitlah banyak kali. Nanti satu masa, kita akan ketawa dengan kesakitan masa lalu. (pesan pada diri sendiri)

    ReplyDelete
  6. Выбирай- дорогие проститутки Одесса
    ВИП мастер эротического массажа. Очень красивая симпатичная и стройная брюнетка с роскошным подтянутым телом. Если не знаешь, каковы твои дети, посмотри на их друзей.

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape