Cakap Tak Serupa Bikin

Cakap. Semua orang boleh cakap, semua orang bisa ngomong. Tapi nak nak buat apa yang kita cakap tu yang agak problematik kan kan? 

Contoh paling senang: Ahli politik. Cakap-cakap depa sebelum dan selepas pilihanraya ibaratnya macam Doraemon dengan Spongebob. 



Tapi,



Bukan ahli politik je yang cakap tak serupa bikin, kita golongan marhaen ni pun tak terkecuali...




kejadian di atas adalah rekaan palotak gua semata, tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah pergi tak kembali.



Cakap tak serupa bikin ni kekadang mengundang lawak jenaka. Bulih buat rasa nak tergelak tak kena tempat. Kahkah. Tapi jaga jaga jugak kadang cakap tak supa bikin ni boleh bikin panassz.

Nasihat bila kita bagi kat orang memang berbunga-bunga, sedap mata memandang, sejuk perut ibu mendengar tapi bila sesuatu musibah kena toinggg dekat batang hidung, boleh hilang ingatan sat kat nasihat-nasihat yang diri sendiri bagi kat orang.

Biasa bro, tak kena kat diri memang sedap bagi nasihat, sekali kena kat diri sendiri tak pepasal terus Alzheimer. So bila kita bagi nasihat tu make sure kita pun ternasihat sekali, jangan suma nasihat kasi kat orang sampai habis untuk diri seniri, kehkeh

Gua sebenarnya tak reti bab-bab nasihatkan orang ni. Kawan gua frust nonggeng gua diam, kawan gua terlebih nakal gua diam, kawan gua alami krisis kewangan / percintaan / kekeluargaan punnn gua diam, gua memang tak reti! Tapi dalam hati dok menconggak-congak nasihat yang harus diberi, tapi tak terkeluar ikut mulut, bimbang nanti kena kat gua, gua takleh handle macam yang gua nasihat, ufufufu.


lets walk the talk

21 comments:

Sebagai bukti lu seorang manusia, sila beri respon. beep.

  1. semua jantan babi tu x tahan hahahahahha

    ReplyDelete
  2. pandai ckp tak pandai buat susah r
    haih

    ReplyDelete
  3. Betui tu.
    Nasihat senang. Tapi nak praktik tu yg pyh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah susah, sbb kita xtau apa yg depa rasa. tudiaa :D

      Delete
  4. tapi tak salah kita nasihatkan org dgn niat akan ada org yg akan bg kita peringatan bila kita yg kena nanti.
    tp hati kena kental la bila kena balik kat atas kepala kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. betull. harapnya mcmtu, jgn bagi ayat paku buah keras sudah

      Delete
  5. sebab tu mulut kena jaga, Mulut ni mcm pedang kena jaga..hehe
    Terlajak perahu boleh diundur....
    Terlajak Kata lu pikir lah sendiri...haha
    Jadi sebelum nasihat tengoklaa diri kita dulu
    ye ke idak?...hehe

    ReplyDelete
  6. haha kena pikir berpuluh-puluh kali kalau nk kata apa2 tu...takut baik punya dok nasihat org last2 kita terbabas..adeiii

    ReplyDelete
  7. hahaha.. mcm ada kene mngeena je,, hehe

    ReplyDelete
  8. ha4! like3..mmg sakit ati..rsa nk tonyoh cabai ja kt mlut org ckp xsrupa bikin..

    ReplyDelete
  9. semua org boleh bagi nasihat...tp nk buat dgn apa yg dinasihatkan pun kdg2 boleh jd payah woo

    ReplyDelete
  10. errm... betulkan, semua pandai nasihat, tapi si tukang nasihat tu pun 2 kali 5..

    ReplyDelete
  11. salam singgah,
    bila kita nasihatkan org lain, dalam masa yang sama sebenarnya kita mengharapkan orang lain juga akan menasihati kita...Mudah-mudahan dengan sedikit nasihat/kata-kata semangat akan memberikan sedikit ketenangan kepada mereka. Wallahu ta`ala a`lam...

    ReplyDelete
  12. 2 x 5 . Hehehe. Nasihat menasihati amalan terpuji. Kite nasihat orang orang nasihat kita balik. Huhuhu

    ReplyDelete
  13. adesh..kes berat ni.so kalau bercakap sila bercakap serupa bikinlah ye

    ReplyDelete
  14. Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog site?
    The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit
    acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

    My webpage jungle heat diamondhack

    ReplyDelete
  15. Amazing blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?
    I'm planning to start my own site soon but I'm a
    little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like Wordpress or go for a paid
    option? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed ..
    Any tips? Thanks a lot!

    My web page - Mandarin interpreter

    ReplyDelete
  16. Awesome article.

    My homepage :: keraplex bio alguem usa

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape