Keutamaan

Hey guys.

Setiap individu punyai keutamaan atau priority dalam membuat pilihan. Bergantung kepada faktor ekonomi, sosial, demografi, upbringing etc.


Aku masih seperti gadis-gadis kebanyakkan.
Masih reti memasak, masih punya taste dalam fesyen, masih apply mekap walau jarang-jarang.
It just.. I got 'things' with books. Mungkinkah uri aku dulu tertanam bersama buku? (Bad joke)

Merenung kembali susur galur keluarga, aku mewarisi 'kegilaan' membaca dari arwah emak.
Emak sangat suka membaca. Walaupun hanya dalam tulisan jawi.
Pilihan membaca emak terdiri dari kitab, buku agama, tafsir al-Quran, Hadis.
Tapi aku, anak bertuahnya ini? (guilty conscience)
Kerana suka membaca, emak sometimes baca paper harian tulisan rumi, walau mengeja dengan perlahan-lahan.
Sebab tu aku sangat kagumi emak. Emak punyai kegemaran yang tinggi terhadap pembacaan.
Masa kecik dulu aku cuba baca paper jawi emak dan hanya mampu satu artikel sebelum give-up.

Bukan aku seorang yang mewarisi minat arwah emak.
Boleh dikatakan semua anak emak minat membaca.
Eh, perlu tak aku tulis macamana aku terdorong untuk membaca novel Inggeris?
Tak perlu Zyra, it would be long and boring and nobody cares.

Jadi, apa pulak keutamaan anda?


I am Fictionista 

27 comments:

I know you got something in mind, c'mon spill it out!

  1. Aku tak ingat bila aku hilang minat baca buku.. tukar jadi minat baca wiki. baca gak kan. hohoho..

    keutamaan aku.. Makanan.. berhoho sambil tambah nasik

    ReplyDelete
  2. saya & adik beradik pun memang minat membaca...beli buku novel, majalah2...tapi yg pastinya bukan buku cinta...ktorang xminat!
    nak habiskan duit beli benda lain tu xbrp masuk sangat

    ReplyDelete
  3. kita berkongsi habit yang sama. dulu aku suka baca buku komik atau novel, cuma lama kelamaan aku rasa diri ditipu dengan apa yang aku baca. Akhirnya sekarang aku lebih gemar baca air muka orang

    ReplyDelete
  4. Dulu kalau teringat masa takda duit dulu pinjam buku kawan photostate di koperasi sekolah and thn buat koleksi bacaan di rumah , tapi tu salah satu atternatif la ..haha bagi sy susah juga nak hilang minat rase membaca sbb habit baca satu benda tu pon at least 15-20 kali sehari . haha saya jenis suka ingat satu benda dan digunakan untuk review dalam diary .

    ReplyDelete
  5. keutamaan? ntah la zyra...tak rasa ada keutamaan...tpi lately memang IQ suka buku...komik ke ape ke, beli dan baca...

    kebetulan ke apa? huhu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah minat fieyqa pun banyak ke arah membaca. sikit sikit buku jugak yg nak dibelinya. parents pun cakap dari kecik mmg macam ni, semua benda nak dibaca haha XD

      Delete
  6. kalo hakak....

    novel inggeris, satu perenggan dah tido.... pastu lapan tahun kemudian pon lom tentu hakak bukak balik novel tu...

    akak lebih suka terdorong mengarang ayat dalam hati... tapi pemalas nak luahkan ke luar hati menerusi pena.. waima blog pon jarang2 update... (ok hakak rerapu...)

    tak suka soping... tapi kalau beli barang nampak suka .. pikir sekali dua beli.. kalau berpatutan... klu mahal .. x payah.. cuci mata ja... hahahahahaa....

    bagus dek zyra rajin baca buku... :) ...
    dan pandai lelukis juga...

    kipidap adek... :)

    ReplyDelete
  7. same dengan awak.... membaca buku, baca blog orang, cerita orang, kadang kadang bila dah tade buku sangat, majalah lama pun main redah baca je

    ReplyDelete
  8. Keutamaan sy....urmm....erk? No idea hihi

    ReplyDelete
  9. Keutamaan aku adalah travel! Aku suka p jalan. XD

    ReplyDelete
  10. Kalau membaca, sy memang suka membaca. Dari paper, komik, sampai ke info belakang ubat gigi semua sy baca. Tapi sy tak berapa boleh masuk kalau baca novel fiction. Bukan tak suka tapi tak masuk. Tak pernah habis. Hahaha

    Kalau bab keutamaan, I don't know. Right now tak nampak dah keutamaan yg dulu. Hilang dah keutamaan.

    ReplyDelete
  11. Keutamaan aku...gajet. suka tahu suka baca hal2 gajet. Macam menarik. Fesyen makanan semua ni zaman uni dulu jek. Dah kahwin makin pelik keutamaan aku. Haha

    ReplyDelete
  12. Aku punya priority depends la.. Kalau dh terpaksa beli baju, aku guna duit beli baju dulu. Macam tu jugak utk brg2 lain. Tapi buku jarang la jd priority.

    Btw, aku suka baca pasal IT. So, no wonder la aku x suka baca buku hardcopy, tapi lebih suka kalau membaca guna apple ipad.Lol.

    ReplyDelete
  13. Dulu masa kecik2 sy byk baca buku b.inggeris, lepas tu banyak baca novel melayu, lepas tu... banyak baca buku teks sekolah dan majalah je, lol. Keutamaan sy sekarang ialah kesihatan kot ? Mencuba supplemen, byk mkn sayur, kurangkan gula...^^

    ReplyDelete
  14. aku pun suka membaca. dalam toilet baca segala arahan dekat botol walapun bahasa sepanyol aku tak faham haha.

    keutamaan aku sekarang adalah berjimat cermat wahaha

    ReplyDelete
  15. Saya punya keutamaan ialah ... stationeriessss... terutamanya untuk melukiss...
    Buku pun saya suka baca, tapi kebanyakkannya klisah perang dunia kedua.. koh koh koh

    ReplyDelete
  16. Keutamaan gua... hmmm, masih mengutamakan basic stuff kot... makanan dan minuman, pakaian, keselamatan dan kebersihan tempat tinggal, line telekomunikasi, dan internet. Oh, nescafe... ya, kalau takde nescafe regular, gua rasa hidup gua macam tak lengkap. Damn, I need to exercise more, and include more fruits and veggies in my daily diet :'3

    ReplyDelete
  17. Keutamaan MD ialah mendekatkan diri dengan Pencipta.. Haaaa giteww skema teruk.. Walaupun hakikatnya yang tu yang kena letak keutamaan.. Huhu.. Keutamaan MD i think it's food.. Travel.. And what i'm so sure is bukannya buku.. The only book that managed to grab my attention is Harry Potter collection.. Yang lain hampehhhh

    ReplyDelete
  18. Keutamaan saya bergantung kepada mood saya. Msot of the time saya menggila buku. Tapi, baru-baru ni menggila dengan baju sebab tengok wardrobe baju semua dah lama lama berbulu-bulu dah T__T

    ReplyDelete
  19. huhu serupelah kita kak zyra, lebih cenderung beli buku. tapi bezanya, dalam kalangan kawan2 dan family hanya saya saja yang gila baca gila buku. pi mana2 pun xleh nampak kedai bukuu hekhek merekalah yg kena melayan minat saya neh ;P

    ReplyDelete
  20. aku nak kata suka membaca taklah jugak..tgk buku jugaklah..tapi aku suka baca travelogue orang ramai di blog..haha

    ReplyDelete
  21. salam! saya akan tak berkira denga bukuuuuuu.
    heaven nya rasa berada dikedai buku :)

    ReplyDelete
  22. Dulu masa travel sbn-kl by komuter Mrs.A memang suka baca novel (ni kalau Noob baca mesti dia muntah hijau).

    Tapi bila dah kerja di Sbn terus kurang membaca, kalau baca pun magazines yang banyak.

    Sekarang Mrs. A lebih kepada membeli shawls kadang sampai terlupa oh! color tu aku dah beli haish! nape aku beli lagiks

    ReplyDelete
  23. we have the same interest! currently my fav serial books > Siri Laksamana Sunan by RAM. Mmg adventurous habis la! anyway, can i repost your doodle drawing? so cute. nk masukkan dlm reposted entri psl membaca juga ni. pleaaasse :-*

    ReplyDelete
 
Copyright©ZyraRoxx Inc.
2012-2015 All Rights Reserved
Protected by Copyscape